Disampaikan oleh:
Ustaz Muhammad Asrie bin Sobri
Sumber Video: http://youtu.be/3rejWK-9yM8
FASAL 2: KAEDAH DALAM SIFAT-SIFAT
ALLAH
(7 KAEDAH)
KAEDAH 1: SIFAT-SIFAT ALLAH
SEMUANYA SIFAT YANG SEMPURNA TIADA KEKURANGAN DALAM APA BENTUK SEKALIPUN
Dalilnya:
Pertama: Dalil Naqli: Firman ALLAH ta'ala:
وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلَى وَهُوَ الْعَزِيزُ
الْحَكِيمُ
Maksudnya: "dan bagi ALLAH itu
sifat yang paling tinggi dan Dia adalah al-'Aziz (yang maha gagah perkasa) dan
al-Hakim (maha bijaksana)" [al-Nahl: 60]
Kedua: Dalil 'Aqli:
Setiap benda yang wujud secara
hakikat tidak dapat tidak memiliki sifat, sama ada sifat kekurangan atau sifat
kemuliaan dan kesempurnaan, sifat kekurangan secara darurat ternafi pada hak
ALLAH kerana zat ALLAH zat yang maha sempurna maka wajib bagiNya sifat
kesempurnaan sahaja.
Demikian juga makhluk memiliki
sifat-sifat kesempurnaan seperti 'Ilmu, Pendengaran, Penglihatan, Kuasa,
Kehendak dll, tidak dapat tidak yang menciptakan sifat-sifat ini pada makhluk
adalah ALLAH, maka tentulah ALLAH lebih utama dan berhak untuk memiliki
sifat-sifat ini.
Ketiga: Dalil Fitrah:
Manusia itu secara fitrahnya
tercipta untuk mencintai ALLAH, menyanjung ALLAH, memuja ALLAH, dan bergantung
harap kepada ALLAH, dan terbukti secara musyahadah makhluk tidak cinta,
sanjung, puja, dan bergantung harap melainkan pada sesuatu yang lebih sempurna
daripadanya dan memiliki sifat-sifat kepujian maka wajiblah bagi ALLAH
sifat-sifat kepujian dan kesempurnaan.
Kemudian sifat itu terbahagi
kepada 4 jenis:
Pertama: Sifat Kamal Mutlak yakni hanya mengandungi kesempurnaan
sahaja seperti 'Ilmu, Kudrat, Hayat, Sama', Basar dan seumpamanya maka ini
wajib pada hak ALLAH ta'ala.
Kedua: Sifat yang Kamal dalam sebahagian hal dan kurang pada
hal (keadaan) yang lain seperti sifat al-Makr (merencana kejahatan); jika
dilakukan pada mereka yang tidak berhak dibalas padanya dengan balasan yang
jahat maka ia sifat kekurangan dan tercela namun jika dilakukan kepada mereka
yang zalim dan jahat untuk menegakkan yang hak dan membalas kejahatannya maka
ia suatu kesempurnaan dan terpuji.
Maka sifat seperti ini diisbatkan
bagi ALLAH dalam hal yang kamal sahaja bukan hal yang naqis seperti mana firman
ALLAH ta'ala:
وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ
الْمَاكِرِينَ
Maksudnya: "mereka (kaum
kafir) merencana helah kejahatan dan ALLAH juga turut merencana helah buat
mereka dan ALLAH jua sebaik-baik pembuat helah" [Ali Imran: 54].
Ketiga: Sifat yang menjadi kesempurnaan pada hak sebahagian
mausuf namun menjadi kekurangan pada hak sebahagian mausuf yang lain seperti
mempunyai anak; pada makhluk mempunyai anak adalah kesempurnaan, mereka yang
subur lebih baik daripada mereka yang mandul, namun mempunyai anak adalah
tanda-tanda kekurangan makhluk kerana ia berhajat kepada penyambung jenisnya
kerana dia akan mati, adapun ALLAH, Dia tidak berhajat kepada anak kerana Dia
tidak akan mati dan tidak memerlukan pembantu. Maka sifat seperti ini dinafikan
pada hak ALLAH.
Keempat: Sifat yang mengandungi makna kekurangan semata-mata seperti
Jahil, Buta, Pekak, Kudung, Khianat dan seumpamanya, maka jika pada hak makhluk
sendiri ianya kurang maka pada hak ALLAH utamalah untu dinafikan.
KAEDAH 2: BAB SIFAT LEBIH LUAS
DARIPADA BAB AL-ASMA' (NAMA-NAMA) DAN BAB KHABAR LEBIH LUAS DARIPADA KEDUANYA
Ini kerana:
Pertama: Setiap nama mengandungi
sifat ALLAH bahkan beberapa sifat dalam satu nama seperti nama ALLAH; al-Hakim
mengandungi sifat: al-Hikmah dan al-Hukmu dan nama ALLAH al-Basir mengandungi
sifat: al-Basar, al-Basirah, dan al-Busur.
Kedua: Terdapat sebahagian sifat
berkaitan dengan perbuatan ALLAH sedangkan perbuatan ALLAH itu tiada
penghujungnya sebagaimana kata ALLAH:
وَلَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ
وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ
اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Maksudnya: "dan jika di bumi
itu diambil seluruh pokok-pokoknya dijadikan pena dan lautan itu ditambah pula
lagi dengan tujuh lautan (dijadikan sebagai dakwat) maka kalimah-kalimah ALLAH
itu tidak akan pernah habis dan putus (sedangkan dakwat dan pena itu semua akan
punah dahulu)". [Luqman: 27]
Antara sifat-sifat ALLAH adalah
al-Nuzul, al-Istiwa' 'alal Arsy, al-Maji' (datang), al-Imsak (memegang),
al-Akhz (mengambil) dan lainnya, semua ini sifat-sifat ALLAH namun kita tidak
menamakan ALLAH dengan: al-Nazil, al-Mustawi, al-Ja-ie, al-Mumsik dan al-Aakhiz
kerana tidak sabit ini semua adalah nama-nama ALLAH walaupun ianya sifat ALLAH.
Namun, harus kita mengkhabarkan
ALLAH dengan lafaz-lafaz ini untuk menunjukkan kepada sifat-Nya demikian juga
dengan lafaz-lafaz yang mempunyai makna yang sahih boleh kita khabarkan ALLAH
dengannya seperti: al-Qadim, al-Soni', dan al-Maujud.
KAEDAH 3: SIFAT-SIFAT ALLAH
TERBAHAGI KEPADA DUA JENIS: TSUBUTIAH ثبوتية DAN SALBIAH سلبية
Sifat Tsubutiah adalah sifat yang
ALLAH tetapkan bagi diri-Nya seperti sifat al-Rahmah, al-Basar, al-Sama' dan
lain-lain.
Sifat Salbiah adalah sifat-sifat
yang mengandungi makna penafian terhadap kekurangan seperti: لم يلد ولم يولد Tidak beranak dan Tidak dipernakkan.
Wajib mengisbatkan sifat yang
ALLAH isbatkan bagi diri-Nya atau diisbatkan oleh Rasul-Nya sallallahu 'alaihi
wa sallam berdalilkan:
Pertama: Dalil Naqli: Firman ALLAH ta'ala:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ
وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي
أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ
وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا بَعِيداً
Maksudnya: "Wahai
orang-orang yang beriman, berimanlah kamu kepada ALLAH dan Rasul-Nya dan Kitab
yang Dia turunkan atas Rasul-Nya dan Kitab yang Dia turunkan sebelumnya,
barangsiapa yang kufur dengan ALLAH dan Malaikat dan Kitab-kitabNya dan
Rasul-RasulNya dan Hari Akhirat maka dia telah tersesat dengan kesesatan yang
jauh". [al-Nisaa: 136].
Termasuk beriman dengan ALLAH
adalah beriman dengan sifat-sifat dan nama-namaNya, demikian juga beriman
dengan Rasul melazimkan kita beriman dengan apa yang baginda khabarkan
berkenaan ALLAH dan antara perkara yang dikhabarkan adalah sifat-sifat ALLAH
dan nama-namaNya, demikian beriman dengan al-Kitab terkandung di dalam al-Kitab
ini nama-nama dan sifat-sifat ALLAH maka wajib beriman dengan segala kandungan
kitab ini.
Kedua: Dalil 'Aqli:
ALLAH ta'ala lebih mengetahui
berkenaan diri-Nya daripada selain-Nya, Dia juga yang paling benar dalam ucapan
dan kata-kataNya maka wajiblah segera membenarkan apa yang Dia khabarkan
berkenaan diri-Nya.
Demikian juga Rasul-Nya, lebih
mengetahui berkenaan Tuhan-Nya, kata-kata baginda juga adalah sebenar-benar
perkataan selepas perkataan ALLAH, maka wajib diterima tanpa syak dan ragu-ragu
lagi.
Wajib juga menerima secara
zahirnya tanpa diubah-ubah maknanya kerana perkataan ALLAH adalah fasih dan
jelas, terkandung dalamnya hidayah demikian juga kalam Rasul-Nya, maka tidak
mungkin terdapat perkara yang tersembunyi atau tersirat yang boleh menyesatkan.
Wajib pula menafikan apa yang
ALLAH nafikan daripada diri-Nya dan apa yang Rasul-Nya nafikan dan bersamaan
dengan itu wajib juga mengisbatkan sifat kesempurnaan yang menjadi lawannya
seperti: menafikan sifat zalim daripada ALLAH bermaksud menetapkan sifat 'Adil
yang sempurna bagi zat ALLAH ta'ala.
Wajib mengisbatkan bagi ALLAH
sifat kamal yang menjadi lawan sifat salbiah kerana:
Pertama: Semata-mata penafian
bukanlah ((sesuatu)) dan ianya tidak dipuji mahupun dicela.
Kedua: Penafian semata-mata boleh
jadi kerana sesuatu itu memang tidak menerima sifat tersebut seperti kita
katakan: Dinding Tidak Melakukan kezaliman, ini tidak ada padanya kepujian
kerana dinding memang tidak menerima sifat zalim sama sekali.
Ketiga: Penafian semata-mata
boleh jadi kerana lemah untuk melakukannya, seperti kita katakan: si Miskin
Tidak Bakhil, ianya bukan pujian bahkan menjadi celaan kerana dia tidak ada
keupayaan.
*tidak datang dalam mana-mana nas
al-Quran penisbahan sifat 'Adil kepada ALLAH dengan lafaz 'Adil tetapi ia
ditetapkan dengan menafikan kezaliman daripada ALLAH, ini kerana bangsa 'Arab
melihat kemampuan menzalimi seseorang itu satu kebanggaan bagi mereka.
*sifat Zalim bukan sifat mustahil
bagi ALLAH, tetapi ia sifat yang dinafikan maka dengan menafikan sifat ini
dalam keadaan ALLAH mampu melakukannya adalah kemuncak kesempurnaan.
KAEDAH 4: SIFAT TSUBUTIAH ADALAH
SIFAT KEPUJIAN DAN KESEMPURNAAN; MAKA SEMAKIN BANYAK SIFAT INI DAN SEMAKIN
PELBAGAI DALALAHNYA BERTAMBAH JELAS JUGA KESEMPURNAAN MAUSUF
Dalam manhaj Ahlus Sunnah wal
Jamaah; penetapan sifat dilakukan secara tafsil (detail) adapun penafian
dilakukan secara mujmal berdalilkan firman ALLAH ta'ala:
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
Maksudnya: "Tidak ada
suatupun yang menyerupai-Nya dan Dia maha mendengar lagi maha melihat".
[al-Syura:11]
Maka ALLAH menafikan mitsil المثل secara umum dan
mujmal kemudian Dia menetapkan bagi zat-Nya sifat secara detail iaitu sifat
al-Sama' dan al-Basar.
Terbina daripada ayat 3 kaedah
penting dalam beriman dengan nama-nama dan sifat-sifat ALLAH iaitu:
Pertama: Menafikan persamaan ALLAH dengan makhluk
Kedua: Menetapkan sifat-sifat kesempurnaan bagi ALLAH yang
layak dengan zat-Nya
Ketiga: Memutuskan rasa tamak untuk mengetahui kaifiat sifat
ALLAH.
Sifat Salbiah (penafian)
disebutkan secara detail untuk dua
keadaan:
Pertama: Menafikan pada hak ALLAH apa yang didakwa oleh para
pendusta seperti menafikan anak untuk menolak pendustaan kaum Nasrani.
Kedua: Menolak sangkaan terdapatnya kekurangan pada sifat ALLAH
seperti menafikan mengantuk dan mati untuk menolak adanya kekurangan pada sifat
al-Hayat.
KAEDAH 5: SIFAT TSUBUTIAH
TERBAHAGI KEPADA DUA BAHAGIAN: ZATIAH ذاتية & FI'LIAH فعلية
Sifat Zatiah adalah sifat yang
lazim sentiasa ada pada zat ALLAH ta'ala seperti sifat: Mendengar, Melihat,
Kuasa, 'Izzah (kemuliaan), al-'Uluww (ketinggian), al-Yadan اليدان, al-'Ainan العينان, al-Wajh الوجه dan seumpamanya.
Sifat Fi'liah adalah sifat
perbuatan yang bergantung dengan Masyiah المشيئة ALLAH ta'ala
(kehendakNya), jika Dia kehendaki maka Dia lakukan, jika Dia tidak hendak maka
Dia tidak melakukannya seperti: al-Istiwa' 'ala al-Arsy الاستواء على العرش, al-Nuzul النزول, al-Maji' المجيء dan seumpamanya.
Ada juga sifat yang dinamakan
Zatiah Fi'liah ذاتية فعلية seperti sifat al-Kalam (berkata-kata) di mana dari segi jenis
kalam maka ia sentiasa ada pada ALLAH ta'ala namun berdasarkan Afrad أفراد adalah Fi'liah.
Ahlus Sunnah wal Jamaah beriman
bahawa sifat fi'liah ALLAH adalah Qadim pada jenisnya namun Hadis حادث pada perinciannya
yakni: ia sentiasa baharu seperti Nuzul ALLAH pada 1/3 malam akhir sentiasa
berulang-ulang.
Antara dalil sifat fi'liah
ikhtiariah ini adalah Firman ALLAH ta'ala:
فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ
Maksudnya: "Dia Maha
Melakukan apa sahaja yang Dia kehendaki" [al-Buruj: 16]
Sabda Nabi sallallahu 'alaihi wa
sallam:
إِنَّ اللَّهَ يُحْدِثُ مِنْ أَمْرِهِ مَا يَشَاءُ، وَإِنَّ
اللَّهَ جَلَّ وَعَزَّ قَدْ أَحْدَثَ مِنْ أَمْرِهِ أَنْ لَا تَكَلَّمُوا فِي
الصَّلَاةِ
Maksudnya: "Sesungguhnya
ALLAH memperbaharui perintah-Nya sesuai dengan kehendak-Nya, dan sesungguhnya
ALLAH 'azza wa jalla telah memperbaharui perintahnya bahawa hendaklah kamu
jangan bercakap di dalam solat". [HR Abu Daud, al-Nasaie, dan Ahmad].
KAEDAH 6: DILAZIMI DALAM
MENETAPKAN SIFAT SUPAYA MENJAUHI DUA LARANGAN TERBESAR: PERTAMA: AL-TAMSTIL التمثيل KEDUA: AL-TAKYIF التكييف
التمثيل adalah: "menyamakan
sifat ALLAH dengan sifat makhluk atau sebaliknya".
التكييف adalah: "memberikan
sifat ALLAH gambaran kaifiat tertentu sama ada menyamai makhluk yang wujud atau
khayalan yang dusta".
Maka difahami; Takyif lebih umum daripada Tamstil yakni: setiap Mumatsil adalah Mukayyif tetapi bukan
semua mukayyif adalah Mumatsil.
Kedua-dua perkara ini adalah
ternafi dan dilarang dalam menetapkan sifat ALLAH ta'ala berdasarkan
dalil-dalil berikut:
Pertama: Firman ALLAH ta'ala:
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
Maksudnya: "Tidak ada
suatupun yang menyerupai-Nya dan Dia maha mendengar lagi maha melihat".
[al-Syura:11]
ALLAH menafikan adanya mitsil
bagi zat dan sifat-Nya.
Kedua: Firman ALLAH ta'ala dalam
surah al-Ikhlas:
وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ
Maksudnya: "dan tiada suatu
pun yang setara dengan-Nya".
Ketiga: Firman ALLAH ta'ala:
يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا
يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا
Maksudnya: "Dia mengetahui
apa yang ada di hadapan dan di belakang mereka sedangkan ilmu mereka tidak
mampu meliputi-Nya" [Taha: 110]
Keempat: Firman ALLAH ta'ala:
فَلَا تَضْرِبُوا لِلَّهِ الْأَمْثَالَ إِنَّ اللَّهَ
يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
Maksudnya: "Maka janganlah
kamu membuat perumpamaan bagi ALLAH sesungguhnya ALLAH mengetahui sedangkan
kamu tidak mengetahui". [al-Nahl: 74].
Kelima: demikian juga dalil 'Aqli
menunjukkan tidak ada persamaan antara hakikat kaifiat sifat ALLAH dengan
hakikat kaifiat Sifat Makhluk.
- Terdapat perbezaan antara zat al-Khaliq dengan zat al-Makhluq, perbezaan zat melazimkan terdapat padanya perbezaan pada Sifat. Kita dapat saksikan seekor semut yang kecil mempunyai sifat kekuasaan/kekuatan namun adakah sama kekuatan yang ada pada semut dengan kekuatan yang ada pada Gajah??! Jika ini berlaku pada makhluk, maka sudah tentu perbezaan antara al-Khaliq dan al-Makhluk lebih aula lagi.
- Tidak mungkin Tuhan yang sempurna dari segenap segi menyamai makhluk yang kekurangan dari segenap segi.
- Disaksikan dalam kalangan makhluk sesama mereka terdapat perbezaan pada kaifiat sifat mereka walaupun terdapat persamaan pada nama seperti mana manusia mempunyai pendengaran namun tidak sama pendengaran manusia dengan pendengaran burung dan haiwan bahkan setiap manusia sesama mereka berbeza tahap pendengaran, maka bagaimana mungkin terdapat persamaan antara hakikat sifat al-Khaliq dengan hakikat sifat al-Makhluq??!!
Ahlus Sunnah wal Jamaah beriman
bahawa sifat-sifat ALLAH mempunyai kaifiat namun ianya majhul pada hak makhluk
kerana mengetahui sesuatu perkara itu tidak akan berlaku melainkan jika
terdapat perkhabaran yang sahih berkenaannya atau kita melihatnya atau kita
melihat benda yang menyerupainya, ketiga-tiga perkara ini ternafi pada hakikat
kaifiat sifat ALLAH ta'ala.
Kata al-Imam Malik bin Anas
rahimahullah apabila ditanya kepada beliau: "Bagaimanakah ALLAH
beristiwa'?"
الِاسْتِوَاءُ غَيْرُ مَجْهُولٍ، وَالْكَيْفُ غَيْرُ
مَعْقُولٍ، وَالْإِيمَانُ بِهِ وَاجِبٌ، وَالسُّؤَالُ عَنْهُ بِدْعَةٌ
Maksudnya: "al-Istiwa' tidak
majhul (yakni: maknanya), kaifiatnya tidak tergambar pada aqal (tidak dinafikan
kewujudannya), beriman dengannya adalah Wajib, bertanya akannya (yakni:
kaifiat) adalah Bid'ah".
KAEDAH 7: SIFAT-SIFAT ALLAH
ADALAH TAUQIFIAH TIADA RUANG BAGI AQAL DALAM MENETAP ATAU MENAFIKANNYA
Tauqifiah dalam sifat ALLAH dari dua sudut:
Pertama: Penetapan; yakni: Tidak boleh kita menetapkan suatu sifat melainkan
terdapat dalil Naqli yang sahih.
Kedua: Penafian; demikian juga tidak boleh kita menafikan sesuatu sifat
kesempurnaan pada hak ALLAH yang tidak warid penetapannya dalam nas melainkan
ada nas yang menafikannya.
Maka, apa-apa sifat yang ihtimal
padanya kesempurnaan namun tiada nas yang menetapkan atau menafikan, yang wajib
adalah ((Tawaqquf, التوقف)) yakni: mendiamkan diri.
(Bersambung...)