Ahad, 24 Mei 2009

Adakah Tauhid Rububiyyah sahaja mencukupi?

Allah telah menceritakan di dalam kitabnya tentang kaum musyrikin, bahawa sesungguhnya mereka mengakui Tauhid Rububiyyah. Allah berfirman:

قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ أَمْ مَنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَمَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَمَنْ يُدَبِّرُ الأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَفَلاَ تَتَّقُونَ

Maksudnya: “Bertanyalah kepada mereka (yang musyrik itu): "Siapakah yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? atau siapakah yang menguasai pendengaran dan penglihatan? dan siapakah yang mengeluarkan makhluk yang hidup dari benda yang mati, dan mengeluarkan benda yang mati dari makhluk yang hidup? Dan siapakah pula yang mentadbirkan urusan sekalian alam? "(Dengan pertanyaan-pertanyaan itu) maka mereka (yang musyrik) tetap akan menjawab (mengakui) dengan berkata: "Allah jualah yang menguasai segala-galanya! "Oleh itu, katakanlah: "(Jika kamu mengakui yang demikian), maka mengapa kamu tidak mahu bertaqwa?” (Yunus: 31)

وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ

Maksudnya: “Dan Demi sesungguhnya! jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan mereka?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah!". (Jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan (dari menyembah dan mengesakanNya)?” (Az-Zukhruf: 87)

وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ

Maksudnya: “Dan Sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu Dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Ucapkanlah (Wahai Muhammad): "Alhamdulillah" (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak memahami (hakikat Tauhid dan pengertian syirik).” (Al-Ankabut: 63)

أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الأَرْضِ أَئِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلاً مَا تَذَكَّرُونَ

Maksudnya: “Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila dia berdoa kepadaNya, dan yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami dan menguasai bumi? Adakah sebarang Tuhan yang lain bersama-sama Allah? amat sedikit di antara kamu yang mengingati (nikmat Allah itu).” (An-Naml: 62)

Mereka dahulu mengenal Allah dan mengetahui tentang Rububiyyah, Kekuasaan serta PengaturanNya. Namun, sekadar pengakuan tidaklah mencukupi dan menyelamatkan mereka. Sebab kesyirikan mereka adalah dalam hal Tauhid Al-Ibadah yang merupakan makna daripada kalimah “Laa Ilaaha Illa Allah” kerana itu Allah berfirman tentang mereka:

وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَهُمْ مُشْرِكُونَ

Maksudnya: “Dan (orang-orang yang beriman kepada Allah), kebanyakan mereka tidak beriman kepada Allah melainkan mereka mempersekutukanNya juga dengan yang lain.” (Yusuf: 106)

Ayat-ayat di atas jelas menunjukkan bahawa dengan bertauhid Rububiyyah sahaja tidak memadai, kerana ia juga merupakan kepercayaan orang-orang musyrik. Tanyalah kepada agama mana yang tidak menjadikan Allah sebagai sembahan mereka (yakni berbuat syirik), nescaya mereka percaya adanya pencipta langit dan bumi, adanya Tuhan yang maha kuasa atas seluruh alam ini. Namun mereka berbeza dengan umat Islam adalah dari sudut Tauhid Uluhiyyah iaitu menjadikan Allah adalah satu-satunya sesembahan yang hak, serta tidak mensyirikkannya dengan sesuatupun.

Allah berfirman:

الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ فَلاَ تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ

Maksudnya: “Dia lah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit (serta Segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya); dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa).” (Al-Baqarah: 22)

Ibn Abbas radhiallahu ‘anhuma berkata:

أي لا تشركوا بالله غيرَه من الأنداد التي لا تَنفع ولا تضرّ، وأنتم تعلمون أنه لا ربّ لكم يرزقكم غيره، وقد علمتم أن الذي يدعوكم إليه الرسول من توحيده هو الحق لا شك فيه

“Maksudnya janganlah kamu mempersekutukan Allah dengan sesuatu selainNya, berupa tandingan-tandingan yang tidak dapat memberikan manfaat mahupun menimbulkan mudharat. Sedangkan kamu mengetahui bahawa tidak ada bagi kamu Rabb yang memberikan rezeki selain Allah, Dan sesungguhnya kamu telah mengetahui bahawa yang diserukan oleh Rasulullah kepada kamu iaitu mentauhidkan Allah Ta’ala adalah suatu kebenaran yang tidak ada keraguan di dalamnya.” (Tafsir At-Tobari, 1/370)

Qatadah berkata:

أي تعلمون أنّ الله خَلقكم وخلق السموات والأرض، ثم تجعلون له أندادًا

“Maksud dari ayat tersebut adalah kamu mengetahui bahawa Allahlah yang menciptakan kamu dan menciptakan langit-langit dan bumi, kemudian kamu jadikan bagiNya tandingan-tandingan.” (Tafsir At-Tobari, 1/370)

Ibn Qayyim membawakan perkataan Ibn Abbas radhiallau ‘anhuma dari firman Allah Ta’ala:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ

Maksudnya: “Segala puji tertentu bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi, dan menjadikan gelap dan terang; dalam pada itu, orang-orang kafir menyamakan (sesuatu yang lain) dengan Tuhan mereka.” (Al-An’am: 1)

Beliau berkata: “Yang diinginkan di sini adalah: ‘mereka mempersekutukan Aku dengan ciptaanKu, berupa batu-batu dan berhala-berhala setelah mereka mengakui nikmat kekuasaanKu.” (Ighatsatul Lahfan, Ibn Qayyim, 2/226)

Sebagai bukti kaum musyrikin mengetahui Rububiyyah Allah adalah terdapat perkataan Zuhair bin Abu Salma dari tulisan syairnya yang masyhur:

فَلا تَكْتُمُنَّ الله ما في نفوسكم ... ليخفى، فمهما يُكتم الله يَعْلم

يُؤخَر فيوضَع في كتاب فَيُدخَر ... ليوم حساب، أو يُعَجل فَيُنْقمِ

Janganlah kamu menutupi apa yang ada pada diri kamu dari Allah,

Walaupun kamu menyembunyikan dan menutupi maka nescaya Allah mengetahuinya,

Akan diakhirkan ditulis dalam suatu catatan dan disimpan,

Untuk suatu hari perhitungan atau disegerakan dalam pembalasan. (Lihat Tafsir Ibn Katsir, 4/305)

Ibn Katsir rahimahullah berkata:

فقد اعترف هذا الشاعر الجاهلي بوجود الصانع وعلمه بالجزئيات، وبالمعاد وبالجزاء، وبكتابة الأعمال في الصحف ليوم القيامة

“Sesungguhnya penyair jahiliyah ini telah mengakui keberadaan Pencipta yang mengetahui segala perkara secara terperinci, adanya hari kebangkitan, pembalasan, serta penulisan seluruh amalan dilembaran-lembaran pada hari kiamat.” (Lihat Tafsir Ibn Katsir, 4/305)

Golongan yang mendakwah kononnya pembahagian tauhid ini adalah bid’ah dan kononnya kedua-dua tauhid ini (Rububiyyah dan Uluhiyyah) tidak boleh dipisah adalah tidak benar. Ini kerana Allah sendiri telah menjelaskannya sebagaimana yang telah saya paparkan sebelum ini. Dalil-dalil berkenaan Tauhid Uluhiyyah pula adalah:

الْحَمْدُ لِلَّهِ

Maksudnya: “Segala puji bagi Allah.” (Al-Fatihah: 2)

Makna Allah itu sendiri adalah Al-Ma’luh (Yang disembah) dan Al-Ma’bud (Yang diibadati).

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

Maksudnya: “Engkaulah sahaja (Ya Allah) yang kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.” (Al-Fatihah: 5)

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Maksudnya: “Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi orang-orang yang) bertaqwa.” (Al-Baqarah: 21)

إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ

Maksudnya: “Sesungguhnya Kami menurunkan Al-Quran ini kepadamu (Wahai Muhammad) dengan membawa kebenaran; oleh itu hendaklah engkau menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat dan bawaanmu kepadaNya. (Az-Zumar: 2)

أَلاَ لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لاَ يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ

Maksudnya: “Ingatlah! (hak yang wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah segala ibadat dan bawaan yang suci bersih (dari segala rupa syirik). dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung dan penolong (sambil berkata): "Kami tidak menyembah atau memujanya melainkan supaya mereka mendampingkan Kami kepada Allah sehampir-hampirnya", Sesungguhnya Allah akan menghukum di antara mereka (dengan orang-orang yang tidak melakukan syirik) tentang apa yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik). (Az-Zumar: 3)

وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلاَةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ

Maksudnya: “Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. dan yang demikian itulah ugama yang benar.” (Al-Bayyinah: 5)

Demikianlah dalil-dalil berkenaan Tauhid Uluhiyyah yang merupakan kemuncak awal dan akhir agama ini, baik secara zahir mahupun batin, dan merupakan awal serta akhir dari dakwah para rasul. Ini juga merupakan makna dari ucapan Laa Ilaaha Illa Allah. Wallahua’lam.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails