Isnin, 23 Mac 2009

KURSI DAN 'ARASY ALLAH

Ada sebahagian pendapat mengatakan bahawa Kursi ialah 'Arasy. Yang benar adalah Kursi berbeza dengan 'Arasy. Kursi dan 'Arasy masing-masing merupakan dua benda yang berbeza. Ayat yang menyebutkan tentang Kursi ini ada di dalam bacaan ayat Kursi yang sering dibaca sebagai zikir, sama ada waktu setelah solat mahupun zikir pagi dan petang.


اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ


Maksudnya: "Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, yang tetap hidup, yang kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. dan Dia lah Yang Maha tinggi, lagi Maha besar." (Surah Al-Baqarah: 255)


Ibn Katsir rahimahullah berkata: "Yang benar Kursi berbeza dengan 'Arasy. 'Arasy lebih besar dari Kursi. Hal ini sebagaimana yang ditunjukkan oleh beberapa atsar dan hadis." (Lihat: Tafsir Al-Quran Al-'Azhim, Ibn Katsir, I/310)


Ibn 'Athiyah rahimahullah berkata: "Kebanyakan hadis menunjukkan bahawa Kursi itu suatu makhluk yang agung yang berada di hadapan 'Arasy dan 'Arasy lebih besar darinya (Kursi)." (Lihat: Al-Muharrar Al-Wajiz fi Tafsiril Kitabil 'Aziz, Al-Qadhi Abdul Haqq bin Ghalib bin Athiyyah Al-Andalusi, I/342)


Imam Ar-Razi rahimahulah memberi komentar setelah memaparkan berbagai pendapat tentang maksud dari Kursi: "Yang dapat dijadikan sandaran adalah pendapat pertama iaitu bahawa kursi adalah sebuah benda agung yang berada di bawah 'Arasy kerana meninggalkan makna zahir tanpa dalil tidak diperbolehkan, Wallahua'lam." (Lihat: Mafatihul Gha'ib, Imam Fakhruddin Ar-Razi, VII/12)


Menurut pendapat sahih, Kursi adalah tempat meletakkan kedua-dua belah kaki Allah.


Ibn 'Abbas radhiallahu'anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam bersabda:


الكرسي موضع القدمين والعرش لا يقدر قدره إلا الله تعالى


Maksudnya: "Kursi adalah tempat letak kedua-dua kaki dan 'Arasy tiada siapa yang mengetahui keluasannya kecuali Allah Ta'ala." (Hadis riwayat Hakim dalam Mustadraknya. Dia berkata: "Hadis ini sahih menepati syarat Bukari dan Muslim, no: 3071. Al-Albani menilai sebagai sahih mauquf di dalam Syarah Al-Aqidah Ath-Thahawi, 311)


Ibn Mas'ud radhiallahu'anhuma berkata:


بين السماء الدنيا والتي تليها خمسمائة عام وبين كل سماء خمسمائة عام، وبين السماء السابعة والكرسي خمسمائة عام، وبين الكرسي والماء خمسمائة عام، والعرش فوق الماء، والله فوق العرش لا يخفى عليه شيء من أعمالكم


Maksudnya: "Jarak antara langit dunia dengan langit berikutnya adalah sejauh 500 tahun. Dan jarak antara langit dengan langit berikutnya adalah sejauh 500 tahun. Jarak antara langit ketujuh dengan Kursi adalah sejauh 500 tahun. Jarak antara Kursi dengan air adalah sejauh 500 tahun. 'Arasy berada di atas air. Dan Allah berada di atas 'Arasy dan tiada tersembunyi sedikit pun amalan kamu dihadapanNya." (Hadis riwayat Ibn Khuzaimah dalam Kitab At-Tauhid, no: 105 dan Al-Baihaqi dalam Al-Asma' wa As-Sifat, no: 401. Lihar: Ijtima' Al-Juyusy Al-Islamiyyah, ms. 100 dan Az-Dzahabi dalam Al-'Uluw, ms. 64)


'Arasy pula merupakan makhluk yang terbesar sekali. Ia merupakan tempat Allah bersemayam mengikut cara yang sesuai bagiNya dengan kebesaran dan keagunganNya.


Firman Allah Ta'ala:


اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ مَا لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلا شَفِيعٍ أَفَلا تَتَذَكَّرُونَ


Maksudnya: "Allah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy; kamu tidak akan beroleh sebarang penolong dan pemberi syafaat selain dari Allah; oleh itu tidakkah kamu mahu insaf dan mengambil iktibar (untuk mencapai keredaanNya)?" (Surah As-Sajdah: 4)


Telah sepakat (ijmak) para salafus soleh serta didokongi dalil-dalil melalui Al-Quran dan hadis-hadis yang sahih bahawa Allah itu bersemayam di atas 'ArasyNya. Sesungguhnya Dia Maha Mulia dan Maha Tinggi. Dia berada di atas semua benda dan tidak ada sesuatu pun yang lebih tinggi daripadaNya.


Firman Allah Ta'ala:


يَخَافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ


Maksudnya: "Mereka (para malaikat) takut kepada Tuhan mereka yang berada di atas mereka dan mengerjakan apa yang diperintahkan." (Surah An-Nahl: 50)


Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda:


وَأَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَيْسَ فَوْقَكَ شَيْءٌ


Maksudnya: "Dan Engkaulah Yang Maha Zahir dan tiada sesuatu pun di atas-Mu." (Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan Ibn Majah)


Adalah 'Arasy tersebut mempunyai tiang-tiang dan ia dipikul oleh malaikat-malaikat yang pemikul 'Arasy.


Abu Sa'id Al-Khudri radhiallahu'anhu berkata bahawa Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam bersabda:


النَّاسُ يَصْعَقُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأَكُونُ أَوَّلَ مَنْ يُفِيقُ فَإِذَا أَنَا بِمُوسَى آخِذٌ بِقَائِمَةٍ مِنْ قَوَائِمِ الْعَرْشِ فَلا أَدْرِي أَفَاقَ قَبْلِي أَمْ جُوزِيَ بِصَعْقَةِ الطُّورِ


Maksudnya: "Manusia akan pengsan pada hari kiamat. Akulah orang pertama yang akan bangkit. Tiba-tiba aku berjumpa dengan Nabi Musa yang sedang memegang salah satu tiang 'Arasy. Aku tidak pasti, sama ada dia bangkit sebelumku atau dia dikecualikan kerana pernah pengsan ketika berada di gunung." (Hadis riwayat Bukhari, no: 3217)


Firman Allah Ta'ala:


الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيُؤْمِنُونَ بِهِ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آَمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ


Maksudnya: "Malaikat yang memikul Arasy dan malaikat yang berada di sekelilingnya, bertasbih memuji Tuhannya; dan beriman kepadanya; serta mereka memohon ampun bagi orang-orang yang beriman (dengan berdoa merayu): "Wahai Tuhan kami! rahmatMu dan IlmuMu meliputi segala-galanya; maka berilah ampun kepada orang-orang yang bertaubat serta menurut jalanMu, dan peliharalah mereka dari azab neraka." (Surah Al-Mu'min: 7)


Dari Jabir bin Abdillah berkata bahawa Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda:


أُذِنَ لِي أَنْ أُحَدِّثَ عَنْ مَلَكٍ مِنْ مَلائِكَةِ اللَّهِ مِنْ حَمَلَةِ الْعَرْشِ إِنَّ مَا بَيْنَ شَحْمَةِ أُذُنِهِ إِلَى عَاتِقِهِ مَسِيرَةُ سَبْعِ مِائَةِ عَامٍ


Maksudnya: "Aku diberi keizinan untuk memberitahu tentang malaikat pemikul 'Arasy. Sesungguhnya jarak antara cuping telinga dengan bahunya adalah sejauh perjalanan 700 tahun." (Hadis riwayat Abu Daud, no: 4727. Al-Albani mensahihkannya dalam Silsilah As-Sahihah, no: 151)


Perbandingan antara Kursi dengan 'Arasy adalah ibarat baju perisai yang dilemparkan ditengah-tengah padang pasir. Ini sebagaimana diriwayatkan oleh Abu Dzar radhiallahu'anhu bahawa beliau pernah mendengar Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda:


ما الكرسي في العرش إلا كحلقة من حديد ألقيت بين ظهري فلاة من الأرض


Maksudnya: "Tidaklah Kursi dibanding 'Arasy melainkan ibarat baju besi yang dilemparkan di tengah-tengah padang pasir yang luas." (Hadis ini dinilai sahih oleh Al-Albani dalam Syarah Aqidah Ath-Thahawiyah, 312)


Demikianlah penjelasan yang singkat berkenaan Kursi dan 'Arasy. Malaikat yang memikul 'Arasy sahaja besarnya antara cuping telinga dengan bahunya sejauh 700 perjalanan. Apatah lagi 'Arasy yang bila dibandingkan dengan Kursi seperti baju besi yang berada si tengah-tengah padang pasir. Sedangkan Kursi itu pula meliputi langit dan bumi. Menurut riwayat, langit yang tujuh dan bumi yang tujuh apabila dibandingkan dengan Kursi, ibarat sebuah cincin yang dilemparkan di tengah-tengah padang pasir. Alangkah betapa besarnya 'Arasy tersebut yang merupakan makhluk Allah. Sudah tentulah Allah lebih besar dari itu, kerana diantara sifat Allah ialah Allahu-Akbar iaitu Allah Yang Maha Besar.


Firman Allah Ta'ala:


ذَلِكُمْ بِأَنَّهُ إِذَا دُعِيَ اللَّهُ وَحْدَهُ كَفَرْتُمْ وَإِنْ يُشْرَكْ بِهِ تُؤْمِنُوا فَالْحُكْمُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ الْكَبِيرِ


Maksudnya: "Demikian itu adalah kerana keadaan kamu apabila Allah Yang Maha Esa sahaja diseru dan disembah, kamu kufur; dan apabila dipersekutukan sesuatu dengan Allah, kamu percaya. Maka Kuasa menjalankan keadilan adalah hak Allah, Yang Maha tinggi, lagi Yang Maha besar". (Surah Al-Mu'min: 12)


Wallahua'lam.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails