توحــــــــــيــــــد الأســـــــــــــــــــــماء والصـــــــــفات والذات
Ustaz Abu Rubayyi' As-Salafy
1- al-Ilmu
Firman Allah S.W.T:
Maksudnya: "Sesungguhnya dialah yang Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana."- [Yusuf:100].
Dan firman Allah Taala:
Maksudnya: "Allah-lah yang menciptakan tujuh langit dan seperti itu pula bumi. perintah Allah berlaku padanya, agar kamu mengetahui bahwasanya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu, dan Sesungguhnya Allah ilmu-Nya benar-benar meliputi segala sesuatu."-[at-Thalaq:12].
Ilmu merupakan sifat zat Allah S.W.T yakni Allah S.W.T sentiasa berilmu tidak didahului kejahilan dan tidak didatangi kelupaan atau kelalaian. Ilmu Allah S.W.T merangkumi segala kejadian dalam alam ini dan segala yang berlaku dalam alam ini sama ada baik atau buruk, Iman atau kufur dan maksiat atau taat semuanya adalah dengan ilmu dan pengetahuan Allah dilaksanakan dengan kehendak dan kuasa Allah Taala. Allah S.W.T berilmu dengan Ilmu yang menjadi sifatnya bersalahan dengan aqidah Kristian yang mengatakan bahawa Ilmu Allah adalah Allah sendiri. Dalilnya Firman Allah:
Maksudnya: "(mereka tidak mau mengakui yang diturunkan kepadamu itu), tetapi Allah mengakui Al Quran yang diturunkan-Nya kepadamu. Allah menurunkannya dengan ilmu-Nya; dan malaikat-malaikat pun menjadi saksi (pula). cukuplah Allah yang mengakuinya".-[an-Nisaa':166].
Golongan yang sesat dalam sifat ini ada 3 jenis selain Kristian tadi:
1) al-Qadariah al-Ghulah: Allah hanya tahu setelah sesuatu terjadi.
2) Al-Jahmiyyah : Mereka sama seperti Kristian.
3) Al-Mutafalsifah: Allah hanya tahu secara ijmali (kasar) tidak terpeinci. Pelopor aqidah ini ialah Ibn Sina[1].
Mereka semua sesat dengan firman Allah Taala:
Maksudnya: " Sesungguhnya Allah, Hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang hari Kiamat; dan Dia-lah yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal."- [Luqman:34].
2-al-Iradah:
al-Iradah bermaksud Sifat berkehendak. Disebut juga al-Masyi-ah. Maka segala yang berlaku di alam ini adalah dengan kehendak Allah S.W.T sama ada baik atau buruk. Firman Allah S.W.T:
Maksudnya: "Sesungguhnya Allah memasukkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh ke dalam surga-surga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai. Sesungguhnya Allah berbuat apa yang dia kehendaki".- [al-Hajja:14]
Dalam surah al-Baqarah ayat ke-253:
Maksudnya: "dan kalau Allah menghendaki, niscaya tidaklah berbunuh-bunuhan orang-orang (yang datang) sesudah rasul-rasul itu, sesudah datang kepada mereka beberapa macam keterangan, akan tetapi mereka berselisih, Maka ada di antara mereka yang beriman dan ada (pula) di antara mereka yang kafir. seandainya Allah menghendaki, tidaklah mereka berbunuh-bunuhan. akan tetapi Allah berbuat apa yang dikehendaki-Nya".
Iradah itu terbahagi kepada dua:
1- Kauni: Iatulah kehendak Allah yang bersifat kejadian alam ini. Maka segala baik dan buruk, Iman dan Kufur adalah daripada Iradah Kauni.
2- Iradah Syar'i : Iaitulah segala perintah dan larang Allah dalam urusan agama. Maka Iradah ini hanya perkara baik-baik sahaja.
Dengan demikian terjawablah persoalan bagaimana mungkin Allah Taala menyuruh kita beriman tetapi ada yang kufur? Jawapannya Allah Taala berkehendak seseorang beriman seperti Firaun misalnya dengan Iradah-Nya yang Syar'i tetapi hendak dia kufur dengan Iradah Kauni.
Tetapi Allah S.W.T tidaklah zalim kerana Dia menjadikan bagi manusia juga kehendak dan dengan kehendak itulah manusia memilih jalan yang baik atau buruk. Dia S.W.T telah menetapkan bahawa mereka yang berkehendak kepada kebaikan akan diberi kebaikan dan mereka yang berkehendak pada kejahatan maka diberi kejahatan. Firman Allah dalam surah al-Kahf ayat ke-29:
Maksudnya:"Dan Katakanlah: "Kebenaran itu datangnya dari Tuhanmu; Maka barangsiapa yang ingin (beriman) hendaklah ia beriman, dan barangsiapa yang ingin (kafir) Biarlah ia kafir".
Dalam surah al-Insan Allah berfirman:
Maksudnya: "Dan kamu tidak mampu (menempuh jalan itu), kecuali bila dikehendaki Allah. Sesungguhnya Allah adalah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana".
Maka, Allah menjadikan bagi manusia itu kehendak dan jika kehendak manusia itu sesuai dengan Iradah Allah maka terlaksanalah kehendaknya jika manusia berkehendak sesuatu tetapi Allah tidak berkehendak menjadikannya maka tidaklah terlaksana.
Golongan yang terkeluar dari kebenaran dalam masalah ini adalah:
1- al-Asyairah: Mereka menjadikan bagi Allah itu 1 Jenis Iradah sahaja. Ini membawa kepada adanya perbezaan antara Iradah (kehendak) dengan Murad (yang dikehendaki). Al-Asyairah melihat seolah-olah perintah Allah bukanlah kehendak Allah. Ini sangat batil kerana mustahil Allah menyuruh solat tetapi Dia tidak mahu sebahagian hamba-Nya untuk tidak solat.
2- Al-Muktazilah: Mereka ingkar sifat ini dan mengatakan Allah berkehendak dengan Iradah yang baharu di tempatnya.
3- Al-Jabariyyah: Mereka menjadikan semua kehendak adalah kehendak Allah. Ini sangat batil dan membawa kepada wihdatul wujud.
[1] Al-Ghazali mengkafirkan Ibn Sina dan Mutafalsifah atas aqidahnya ini tetapi ahli sunnah tidak mengkafirkan sehinggalah ditegakkan hujjah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan