Selasa, 13 Mei 2008

Menjawab Ahli Batil dengan Tafsil (2)

شرح كشــــــــــــــــف الشبهات

Oleh Ustaz Abu Rubayyi' As-Salafy

Hujah Kedua Ahli Batil adalah ayat-ayat al-Quran turun mencela orang yang menyembah berhala, mereka tidak menyembah berhala atau berdoa kepada berhala tetapi kepada wali-wali dan nabi-nabi.

Jawabnya:

1) Walaupun bahan yang disembah atau ditujukan ibadah padanya berbeza tetapi maksud dan tujuan adalah sama. Orang-orang musyrikin seperti yang telah kita sebutkan dahulu tidak menyembah berhala sebagai Rabb, tetapi sebagai memohon syafaat dan mendekatkan diri kepada Allah. Maka sama jugalah seperti kamu yang memohon kepada Wali dan Nabi. Oleh kerana samanya 'illah maka sahlah untuk disamakan hukum.

Berkata al-Amir as-San'ani (w 1768M) dalam kitabnya Tathir al-Iktiqad:

والنذر بالمال على الميت ونحوه والنحر على القبر والتوسل به وطلب الحاجات منه هو بعينه الذي كانت تفعله الجاهلية، وإنما كانوا يفعلونه لما يسمونه وثنا وصنما، وفعله القبوريون لما يسمونه وليا وقبرا ومشهدا، والأسماء لا أثر لها ولا تغير المعاني، ضرورة لغوية وعقلية وشرعية، فإن من شرب الخمر وسماها ماء، ما شرب إلا خمرا وعقابه عقاب شارب الخمر، ولعله يزيد عقابه للتدليس والكذب في التسمية.

Maksudnya: "dan bernazar dengan harta untuk mayat dan seumpamanya (daripada ibadat) dan menyembelih atas kubur dan bertawassul serta memohon hajat daripadanya (kuburan) adalah perkara yang sama dilakukan oleh ahli jahiliyyah serta mereka menamakannya sebagai berhala, dan dibuat pula oleh golongan quburi tetapi menamakannya sebagai wali, kubur dan masyhad, dan nama-nama tidak ada kesan dalam mengubah makna pada bahasa, aqal dan syara'. Maka sesiapa yang meminum araka lalu menamakan ia sebagai air tidaklah yang diminum itu melainkan arak jua dan dihukum sebagai peminum arak bahkan mungkin lebih besar dosanya kerana mengubah dan menipu dalam penamaan".[Tathir al-Iktiqad min Adranil Ilhad, 18].

Ini merupakan satu lagi bentuk syubhat yang ditimbulkan ahli bidaah dalam agam iaitulah mengubah nama sedangkan makna yang sama. Maka ada yang mengubah untuk makan riba dinamakan yuran perkhidmatan tetapi ia adalah riba, muzik dinamakan sebagai nyanyian keagamaan dan sebagainya. Sabda Nabi S.A.W:

لَيَكُونَنَّ مِنْ أُمَّتِي أَقْوَامٌ يَسْتَحِلُّونَ الْحِرَ وَالْحَرِيرَ وَالْخَمْرَ وَالْمَعَازِفَ وَلَيَنْزِلَنَّ أَقْوَامٌ إِلَى جَنْبِ عَلَمٍ يَرُوحُ عَلَيْهِمْ بِسَارِحَةٍ لَهُمْ يَأْتِيهِمْ يَعْنِي الْفَقِيرَ لِحَاجَةٍ فَيَقُولُونَ ارْجِعْ إِلَيْنَا غَدًا فَيُبَيِّتُهُمْ اللَّهُ وَيَضَعُ الْعَلَمَ وَيَمْسَخُ آخَرِينَ قِرَدَةً وَخَنَازِيرَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

Maksudnya: "Akan ada dalam umatku golongan yang menghalalkan zina, sutera, arak, dan alat-alat muzik. Akan satu kaum di tepi bukit pada waktu petang kepada mereka dengan haiwan ternakan hendak meminta pertolongan mereka lalu mereka berkata: 'datnglah esok hari'. Maka pada malam itu Allah meruntuhkan bukit ke atas mereka dan menukar sebahagian yang lain sebagai kera-kera dan babi-babi hinggalah ke hari kiamat".-[ al-Bukhari].

2) Segala yang disembah selain Allah adalah dilarang dan dalil-dalil larangan adalah umum seperti firman Allah Taala:

Maksudnya: Dan Sesungguhnya mesjid-mesjid itu adalah kepunyaan Allah. Maka janganlah kamu menyembah seseorangpun di dalamnya di samping (menyembah) Allah.-[al-Jinn:18]

Maka termasuklah berhala dan wali dan nabi, haram diseru dan dipohon doa kepadanya dipersekutukan Allah dengannya. Firman Allah lagi:

Maksudnya: Dan sungguhnya kami Telah mengutus Rasul pada tiap-tiap umat (untuk menyerukan): "Sembahlah Allah (saja), dan jauhilah Thaghut itu",...[an-Nahl:36]

Maka telah tsabit makna thagut adalah segala apa yang disembah selain Allah Azza wa Jalla [Tafsir al-Khazin,4/176].

3) Allah S.W.T telah menghukum Kafir golongan Yahudi dan Nasrani kerana menyembah Uzair dan Isa A.S. Sedangkan Uzair paling kurang kedudukannya adalah seorang lelaki soleh dan ada pendapat mengatakannya adalah Nabi dan begitu juga Isa adalah Rasul Ulul Azmi, maka jika menyembah yang demikian mulia daripada kalangan makhluk sekalipun dianggap syirik besar maka lebih patutlah apa yang kamu lakukan ini menyembah mayat dan kubur dianggap sebagai syirik besar.

4) Jika mereka mengatakan bahawa mereka hanya bertawassul bukan menyembah maka jawablah dengan firman Allah Taalah:

Maksudnya: Orang-orang yang mereka seru itu, mereka sendiri mencari jalan kepada Tuhan merekasiapa di antara mereka yang lebih dekat (kepada Allah) dan mengharapkan rahmat-Nya dan takut akan azab-Nya; Sesungguhnya azab Tuhanmu adalah suatu yang (harus) ditakuti.[al-Israa':57]

Dan juga firman Allah S.W.T:

Maksudnya: Al masih putera Maryam itu hanyalah seorang Rasul yang Sesungguhnya Telah berlalu sebelumnya beberapa rasul, dan ibunya seorang yang sangat benar, kedua-duanya biasa memakan makanan. perhatikan bagaimana kami menjelaskan kepada mereka (ahli Kitab) tanda-tanda kekuasaan (Kami), Kemudian perhatikanlah bagaimana mereka berpaling (dari memperhatikan ayat-ayat kami itu).

Katakanlah: "Mengapa kamu menyembah selain daripada Allah, sesuatu yang tidak dapat memberi mudharat kepadamu dan tidak (pula) memberi manfaat?" dan Allah-lah yang Maha mendengar lagi Maha Mengetahui.[al-Maidah:75-76].

Maka jika Isa A.S dan Uzair A.S yang merupakan antara makhluk yang mulia di sisi Allah Taala tidak dapat memberi manfaat apabila diminta tawassul,

Maka kubur dan wali-wali sangkaan kamu ini lebih-lebih lagi tidak dapat berbuat apa-apa.

Begitu juga perhatikanlah firman Allah Taala dalam 3 ayat berikut:

Maksudnya: Dan (Ingatlah) hari (yang di waktu itu) Allah mengumpulkan mereka semuanya Kemudian Allah berfirman kepada malaikat: "Apakah mereka Ini dahulu menyembah kamu?".

Malaikat-malaikat itu menjawab: "Maha Suci Engkau. Engkaulah pelindung kami, bukan mereka; bahkan mereka Telah menyembah jin; kebanyakan mereka beriman kepada jin itu".[Saba':40&41].

Maksudnya: Dan (Ingatlah) ketika Allah berfirman: "Hai Isa putera Maryam, Adakah kamu mengatakan kepada manusia: "Jadikanlah Aku dan ibuku dua orang Tuhan selain Allah?". Isa menjawab: "Maha Suci Engkau, tidaklah patut bagiku mengatakan apa yang bukan hakku (mengatakannya). jika Aku pernah mengatakan Maka tentulah Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku dan Aku tidak mengetahui apa yang ada pada diri Engkau. Sesungguhnya Engkau Maha mengetahui perkara yang ghaib-ghaib".[al-Maidah:116]

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails