Ahad, 23 Mac 2008

KENALI SHEIKH MUHAMMAD NASHIRUDDIN AL-ALBANI

Nama penuh beliau ialah Abu Abdirrahman Muhammad Nashiruddin bin Nuh al-Albani. Dilahirkan pada tahun 1333 H di kota Ashqadar ibu kota Albania yang lampau. Beliau dibesarkan di tengah keluarga yang tak berkemampuan, lantaran kecintaan terhadap ilmu dan ahli ilmu.

Ayah al-Albani iaitu Al-Haj Nuh adalah lulusan lembaga pendidikan ilmu-ilmu syari'at di ibu kota Negara dinasti Utsmaniyah (kini Istanbul), yang ketika Raja Ahmad Zagho naik tahta di Albania dan mengubah sistem pemerintahan menjadi pemerintah secular, maka Syeikh Nuh amat risaukan dirinya serta keluarganya. Akhirnya beliau memutuskan untuk berhijrah ke Syam dalam rangka menyelamatkan agamanya dan kerana takut terkena fitnah. Beliau sekeluarga kemudian menuju ke Damaskus.

Setiba di Damaskus, Syeikh al-Albani ketika tersebut masih kecil. Beliau mulai aktif mempelajari bahasa arab. Beliau masuk ke sekolah pada madrasah yang dikelola oleh Jum'iyah al-Is'af al-Khairiyah. Beliau terus belajar di sekolah tersebut hingga kelas terakhir tingkat Ibtida'iyah. Selanjutnya beliau meneruskan belajarnya langsung kepada para Syeikh (bertalaqqi). Beliau mempelajari al-Quran dari ayahnya sehingga tamat, disamping itu mempelajari pula fiqh mazhab Hanafi dari ayahnya.

Syeikh al-Albani juga mempelajari kemahiran memperbaiki jam dari ayahnya sehingga ia benar-benar mahir, sehinggalah beliau menjadi seorang yang amat terkenal sebagai seorang pembaik jam. Kemahiran beliau tersebut kemudiannya menjadi salah satu mata pencariannya.

Pada umur 20 tahun, pemuda al-Albani ini mulai menumpukan dirinya dalam ilmu hadis lantaran terkesan daripada penulisan-penulisan yang ada dalam majalah al-Manar, iaitu sebuah majalah yang diterbitkan oleh Syeikh Muhammad Rasyid Redha. Kegiatan pertama di bidang ini ialah dengan menyalin semula sebuah kitab berjudul "Al-Mughni 'an Hamli al-Asfar fi Takhrij ma fi al-Ishabah min al-Akbar". Sebuah kitab karya al-Iraqi, berupa takhrij terhadap hadis-hadis yang terdapat pada Ihya Ulumuddin karya al-Ghazali. Kegiatan Syeikh al-Albani dalam bidang hadis ini ditentang oleh ayahnya dengan berkata: "Sesungguhnya ilmu hadis adalah pekerjaan orang-orang yang muflis".

Namun syeikh al-Albani kemudiannya semakin bertambah minatnya dalam dunia hadis. Pada perkembangan seterusnya, syeikh al-Albani tidak memiliki wang yang mencukupi untuk membeli kitab-kitab. Disebabkan ketidak mampuannya untuk membeli kitab-kitab, maka beliau memeanfaatkan perpustakaan az-Dzahiriyah di tempatnya (Damaskus). Disamping itu, beliau meminjam buku-buku dari beberapa perpustakaan yang lain. Begitulah hadis menjadi kesibukan bagi rutin hariannya sehinggalah beliau menutup kedai pembaikan jamnya. Beliau lebih banyak menghabiskan masanya di perpustakaan az-Dzahiriyah sehingga sehari mengambil masa 12 jam. Tidak pernah berehat dalam mentelaah kitab-kitab hadis, kecuali setibanya waktu solat. Waktu makannya jua seringkali hanya sedikit makanan yang dibawanya ke perpustakaan.

Ahkirnya penjaga perputakaan memberikan ruangan khusus untuk beliau di perpustakaan tersebut. Bahkan setelah itu, beliau diberi kebenaran untuk memegang kunci perpustakaan. Dengan demikian, beliau lebih bebas untuk datang awal pada waktu orang lain belum lagi datang. Begitu pula waktu pulangnya ketika mana orang lain pulang pada waktu zohor, beliau pula pulang setelah solat isyak. Hal demikian berulang-ulang sehingga memakan masa beberapa tahun.

Pengalaman Penjara

Sheikh al-Albani pernah dipenjara sebanyak 2 kali. Kali pertama selama sebulan dan kali kedua selama enam bulan. Ia tidak lain dan tidak bukan disebabkan kegigihannya dalam berdakwah kepada sunnah dan membanteras bid'ah sehingga orang ramai dengki terhadapnya serta menyebarkan fitnah kepadanya.

Beberapa Tugas yang pernah ditawarkan

Syeikh al-Albani pernah mengajar di Jami'ah Islamiyah (Universiti Islam Madinah) selama 3 tahun, daripada tahun 1381-1383 H. Beliau mengajar tentang hadis dan ilmu-ilmunya. Setelah itu beliau berpindah ke Jordan. Pada tahun 1388 H, Jabatan Pendidikan meminta kepada syeikh al-Albani untuk menjadi ketua jurusan Pengajian Islamiyah pada Fakulti Pasca Sarjana di sebuah Perguruan Tinggi daripada kerajaan Jordan. Tetapi situasi serta kondisi pada waktu itu menyebabkan beliau tidak dapat memenuhi permintaan tersebut. Pada tahun 1395 H hingga 1398 H beliau kembali ke Madinah untuk bertugas sebagai anggota Majlis Tinggi Jam'iyah Islamiyah di sana. Beliau juga mendapat penghargaan yang tinggi daripada kerajaan Arab Saudi berupa 'King Faisal Fundation' pada tarikh 14 dzulkaedah 1419 H.

Beberapa karya tulisan beliau

Karya-karya beliau amat banyak, diantaranya ada yang sudah pun dicetak dan ada yang berupa manuskrip dan ada yang hilang. Semuanya berjumlah 218 judul. Beberapa contoh karya beliau:

  1. Adabuz-Zifaf fi As-Sunnah al-Muthahharah
  2. Al-Ajwibah an-Nafi'ah 'ala as'ilah masjid al-Jami'ah
  3. Silsilah al-Ahadits ash-Sahihah
  4. Silsilah al-Ahadits adh-Dha'ifah wal Maudhu'ah
  5. At-Tawasul wa anwa'uhu
  6. Ahkam al'Janaiz wabida'uha

Disamping itu, beliau juga memiliki kaset ceramah, kaset-kaset bantahan terhadap berbagai pemikiran sesat dan kaset-kaset berisi jawapan-jawapan tentang pelbagai masalah yang bermanfaat.

Selanjutnya Sheikh al-Albani berwasiat agar perpustakaan peribadinya, baik berupa buku-buku yang sudah dicetak, buku-buku foto copynya, manuskrip-manuskrip (yang ditulis oleh beliau sendiri ataupun orang lain) semuanya diserahkan ke perpustakaan Jami'ah tersebut yang berkaitan dengan dakwah menuju al-kitab was sunnah, sesuai dengan manhaj salafus soleh (sahabat nabi radhiyallahu 'anhum), pada saat beliau menjadi pengajar disana.

Wafatnya

Beliau wafat pada hari Jumaat malam sabtu tanggal 21 Jumadil Akhir 1420 H atau bertepatan tanggal oktober 1999 di Jordan. Rahimahullah Al-Syeikh al-Albani Rahmatan Wasi'ah Wa Jazahullahu 'an al-Islam wal muslim lina khaira wa adkhalahu fi an-Na'im al-Muqim.

[Disunting daripada Maktabah Ummu Salma al-Atsariyah; http://www.ummusalma.wordpress.com ]

SalafiahWahabiah

www.wahabiah.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan