tag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.comments2023-06-28T08:47:40.984-07:00"SALAFIAH WAHABIAH"Adminhttp://www.blogger.com/profile/13438934412054434091noreply@blogger.comBlogger41125tag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-49849259669200907912023-01-15T06:51:49.452-08:002023-01-15T06:51:49.452-08:00Mengenai maulid nabi Ini adalah antara kebodohan w...Mengenai maulid nabi Ini adalah antara kebodohan wahabi yg paling yang paling menjengkelkan KITA KEMBARhttps://www.blogger.com/profile/06512256815320295840noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-48965997573354791132023-01-15T06:49:24.513-08:002023-01-15T06:49:24.513-08:00Wahabi bukan ahlusunahwaljamaah yang membantah aja...Wahabi bukan ahlusunahwaljamaah yang membantah ajaran sesat wahabi ini adalah alim ulamak bukan orang-orang awam yang jahilKITA KEMBARhttps://www.blogger.com/profile/06512256815320295840noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-59096890373402688782023-01-15T06:44:10.309-08:002023-01-15T06:44:10.309-08:00Yang membantah wahabi adalah alim ulamak bukan ora...Yang membantah wahabi adalah alim ulamak bukan orang-orang bodoh yang kurang ilmu KITA KEMBARhttps://www.blogger.com/profile/06512256815320295840noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-7938066943918251652023-01-15T04:44:53.795-08:002023-01-15T04:44:53.795-08:00Wahabi bukan ahlusunahwaljamaah slogan kembali k...Wahabi bukan ahlusunahwaljamaah slogan kembali kepada sunah dan al Quran hanyalah penipuan sunah wahabi bukan sunah nabi..KITA KEMBARhttps://www.blogger.com/profile/06512256815320295840noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-27330851503507036872019-03-27T10:49:16.517-07:002019-03-27T10:49:16.517-07:00Our kids are important for others and i want to sh...Our kids are important for others and i want to share this course that it is for teaching kids. This course seeks to help kids to be brilliant and intelligent as they studied the rules of Quran and Islam.<br />I recommend this course for all parents to take it for your kids.<br /><a href="https://alazharquranteaching.com/" rel="nofollow">learn quran</a>Quran with Tajweedhttps://www.blogger.com/profile/01231894832177213933noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-78300007996758334302018-03-28T21:27:14.760-07:002018-03-28T21:27:14.760-07:00Hanya Allah yang Maha Mengetahui & hanya Allah...Hanya Allah yang Maha Mengetahui & hanya Allah layak menentukan mana yang haq mana yang batil. Ana hanya mampu beristghfar dan memohon semoga kita semua umat Nabi Mulia SAW mendapat limpahan Nur dalam jiwa rohani agar dapat memandangNYA dengan mata basirah dan merasaiNYA. Dengan jiwa faqir mohonlah padaNYA supaya dipertemukan dengan pintu makrifah yang benar,guru yang benar yang mengikut jalan Rasul Mulia dan para pengikut Bagindablack novelhttps://www.blogger.com/profile/02758717085797118651noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-53314934333998754902017-12-16T04:48:20.981-08:002017-12-16T04:48:20.981-08:00Orang yg malas .. orang yang tak mahu masuk ke ilm...Orang yg malas .. orang yang tak mahu masuk ke ilmu tassawuf ... Sekadar cukupkan yang fardhuAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/17678364053325762879noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-22309811728367149242016-12-08T08:25:27.493-08:002016-12-08T08:25:27.493-08:00akidah sufi sentiasa diperlekehkan. hanya Allah ma...akidah sufi sentiasa diperlekehkan. hanya Allah maha mengetahuiAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/04164734862869890108noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-69372418237075160612014-08-27T08:52:50.843-07:002014-08-27T08:52:50.843-07:00Pandangan Mengenai Golongan Wahabi
Submitted by Fa...Pandangan Mengenai Golongan Wahabi<br />Submitted by Fatwa Malaysia on 23 December 2013<br /><br />Apakah pandangan Majlis Fatwa Kebangsaan berkenaan golongan Wahabi? Adakah golongan yang berzikir dan berdoa secara sendiri-sendiri selepas solat itu Wahabi? <br /><br />PENJELASAN:Aliran Wahabi bukanlah satu mazhab akan tetapi satu bentuk gerakan pemikiran agama yang banyak dipegang oleh ulama-ulama Haramayn (Mekah dan Madinah) kontemporari mengikuti pendekatan yang diambil oleh Muhammad bin Abd Wahhab (m.1792). Dari segi mazhab , mereka lebih hampir dengan mazhab Hanbali walaupun dari beberapa segi mereka lebih ketat dan keras. Dalam sejarah tradisi ilmu Islam, aliran Wahhabi bukanlah mewakili arus perdana mazhab Ahl Sunnah wa al-Jamaah kerana sejak seribu tahun lebih, aliran yang menjadi peneraju kepada pentafsiran Ahl Sunnah wa al-Jamaah dalam bidang akidah ialah Asha’irah dan Maturidiyah, manakala dalam bidang fiqh ialah empat mazhab utama iaitu Shafi’i, Hanafi, Maliki dan Hanbali. Dari segi pendekatan ilmiah, aliran Wahabi membawa pendekatan yang agak sempit dengan metodologi harfiah (literal) yang mereka ambil dalam memahami sumber agama khususnya al-Qur’an. Justeru itu, sebahagian dari pandangan mereka dalam agama bersifat agak keras terutama terhadap orang yang tidak mengambil pendekatan mereka. Pendekatan sebegini akhirnya telah membawa kepada kecenderungan untuk mudah mengeluarkan orang Islam dari lingkungan agama yang tidak sealiran dengan aliran Wahabi. Contoh perbezaan pandangan golongan Wahabi yang agak jelas ialah pandangan mengenai sunnah dan bid’ah. Berdasarkan makna literal beberapa hadis Nabi, mereka menganggap bahawa setiap amalan ibadat yang tidak mengikuti secara langsung cara yang dibawa oleh Nabi saw, dianggap bid’ah dan terkeluar dari Islam. <br /><br />Justeru itu banyak amalan dan pegangan yang telah diamalkan oleh masyarakat Islam telah dianggap terkeluar dari agama Islam oleh golongan Wahabi. Pendekatan ini telah menyebabkan perpecahan di kalangan sebahagian masyarakat yang telah lama mempunyai kesatuan dalam ibadat men<br />urut pentafsiran imam-imam muktabar dalam mazhab Shafi’i dan dalam akidah menuruti aliran al-Ash’ari dan al-Maturidi. Banyak persoalan yang bersifat khilafiah telah diangkat dan dianggap sebagai perkara usul sehingga menjadi permasalahan dalam masyarakat, seperti larangan doa qunut, wirid dan berdoa secara berjamaah selepas solat, tahlil, berzanji, qasidah, burdah, membaca yasin pada malam jumaat, perayaan maulid, kesemuanya ditolak atas nama bid’ah yang sesat. Ini sama sekali tidak selari dengan pemahaman sunnah dan bid’ah yang sebenar dalam Islam dan juga tidak bertepatan dengan semangat ilmiah dalam tradisi Islam yang membenarkan perbezaan pandangan dalam persoalan khilafiah. Dalam konteks tasawuf, mereka amat keras membid’ah amalan-amalan tariqat, amalan wirid dan selawat yang dilakukan oleh golongan sufi.<br /><br />Memandangkan Malaysia jelas mengambil pendirian sejak beratus tahun lalu bahawa aliran yang harus diikuti ialah mazhab Shafi’i dan dalam akidah aliran Ash’ari dan Maturidi dan ianya telah menghasilkan perpaduan yang utuh di kalangan umat Islam, baik dalam ibadah, muamalah dan lain-lain sehingga memberi ketenangan dan keharmonian dalam masyarakat dan negara, maka aliran Wahabi adalah tidak sesuai dalam konteks kefahaman dan amalan agama di Malaysia. Manakala mereka yang berzikir secara sendiri-sendiri selepas solat tidak semestinya dari aliran Wahabi. Namun sekiranya mereka membid’ahkan orang yang berzikir secara berjamaah selepas solat berkemungkinan besar ia dari golongan tersebut. Wallahu A'lam<br />http://www.e-fatwa.gov.my/blog/pandangan-mengenai-golongan-wahabiZabid9897https://www.blogger.com/profile/06107445073941403731noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-8878690484984491852013-03-18T04:47:28.058-07:002013-03-18T04:47:28.058-07:00gimana ya? Caranya menghilangkan upacara slamatan ...gimana ya? Caranya menghilangkan upacara slamatan kematian? Di kalangan masyarakat awam? Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/12020623783857847275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-87816905757630676872013-03-11T23:59:15.120-07:002013-03-11T23:59:15.120-07:00jazakalloh khoironjazakalloh khoironAbdurahmanBWhttps://www.blogger.com/profile/09490543738296677357noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-61090022026360517072012-05-18T09:47:44.837-07:002012-05-18T09:47:44.837-07:00tidak pernah belajar sastra. . .maka ya jadinya gi...tidak pernah belajar sastra. . .maka ya jadinya gini. . .<br />atas = atas, diangkat = menuju ke atas,.<br />perhatikan :<br />" orang itu diangkat jadi lurah " artinya tidak sama dengan " orang itu menuju ke atas (bener2 naik) jadi lurah "<br />harusnya diartikan secara konotasi, diangkat di sini bearti bukan diangkat bener2 diangkat dari tempat rendah ke tempat yg lbih tinggi,..<br />ini baru secara sastra indonesia,,belum ilmu tafsir,,ilmu nahwu,,shorof..dllAdminhttps://www.blogger.com/profile/08181391076407405024noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-5425198823620405322012-01-01T00:27:41.059-08:002012-01-01T00:27:41.059-08:00tak ada pun dalil daripada al-Quran dan as-Sunnah ...tak ada pun dalil daripada al-Quran dan as-Sunnah menunjukkan "zat Allah di atas"...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-13079712093284318862012-01-01T00:22:31.970-08:002012-01-01T00:22:31.970-08:00apa bukti al-asya'irah itu muktazilah?apa bukti al-asya'irah itu muktazilah?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-19192904409603411202012-01-01T00:19:29.350-08:002012-01-01T00:19:29.350-08:00Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-39147868102610384332011-08-28T08:46:37.549-07:002011-08-28T08:46:37.549-07:00semangat terus gan update blognya ^^semangat terus gan update blognya ^^Tanri Alimhttps://www.blogger.com/profile/00888928941448587201noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-18304931482827629632011-02-09T15:09:14.886-08:002011-02-09T15:09:14.886-08:00Akidah yang mantap melahirkan insan yang cintakan ...Akidah yang mantap melahirkan insan yang cintakan Allah dan rasul mendahului yag lain. Akidah Islam yang jitu perlu dijaga dan dikuatkan dengan ilmu mengenal Allah. Jangan katakan sesuatu ilmu itu sesat jika kita tidak dapat merasai kenikmatan ilmu tersebut. Rugilah bagi orang yang meninggalkan ilmu tinggalan ulama' silam. Bukan senang untuk menghasilkan satu ilmu baru.<br /><br />Belajar dan rasai sendiri 'harta' tersebut.<br /><br />Don't judge a book by its cover.hafidulHussainhttps://www.blogger.com/profile/04934625428713046732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-53538254812495132532010-10-31T18:55:01.332-07:002010-10-31T18:55:01.332-07:00Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah adalah mujaddid besar...Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah adalah mujaddid besar, pencerah agama Islam di abad pertengahan. Beliau juga seorang mujahid, yang terus memerangi kaum Mongol Tatar yang menguasai kaum muslimin. Banyak muridnya jadi ulama-ulama besar. Perbedaan pendapat dengan beliau hendaknya tidak mengurangi rasa takzim atas beliau.<br />http://www.cordova-bookstore.comMansyur Alkatirihttps://www.blogger.com/profile/16356655986776046432noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-15081387417677791382010-06-23T08:44:45.884-07:002010-06-23T08:44:45.884-07:00Firman Allah:
“Sesungguhnya Allah memberi pengaj...Firman Allah: <br /><br />“Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (an-Nisa’: 58)<br /><br />Ungkapan “سَمِيعًا بَصِيرًا” “Maha Mendengar dan Maha Melihat”. <br /><br />Di dalamnya mengandungi penetapan sifat mendengar dan melihat bagi Allah dengan dua bentuknya dan penetapan penglihatan dengan dua jenisnya.<br /><br />Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu membaca ayat ini lalu ia berkata:<br /><br />“Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam meletakkan ibu jari dan jari telunjuknya di atas mata dan telinga beliau.” (Diriwayatkan oleh Abu Dawud, Kitab as-Sunnah, Bab Fii Jahmiyah) <br /><br />Adapun yang dimaksudkan dengan bentuk pengisyaratan itu adalah menegaskan keberadaan pendengaran dan penglihatan, dan bukan penetapan mata dan telinga.<br /><br />Ini kerana perbahasan penetapan mata dibincangkan dengan kehadiran dalil-dalil yang lain. Menurut Ahlussunnah wal Jama’ah, tidak menetapkan telinga bagi Allah dan tidak pula ditiadakan dari-Nya kerana tidak ada keterangan dalil tentang pendengaran (Tidak menetapkan dan tidak menafikan).<br /><br />Demikian juga apa yang ditunjukkan melalui hadis Ibnu Umar yang mengisahkan bahawa Rasulullah Shallallahu Ala’hi wa Sallam bersabda:<br /><br />“Allah ‘Azza wa Jalla mengambil semua lapisan langit dan semua lapisan bumi dengan kedua tangan-Nya, lalu berfirman, “Akulah Allah”. Dia menggenggamkan jari-jemari-Nya dan mengembangkannya.” (Diriwayatkan oleh imam Muslim, Kitab Shifaat al-Munafiqin)<br /><br />Dalam ayat ini ada sebahagian dari asma’ Allah, iaitu dua sifat yang ditetapkannya, yang mana ianya adalah yang Maha Mendengar dan Yang Maha Melihat. Dan di antara sifat-sifat adalah penetapan pendengaran, penglihatan, perintah, dan nasihat.<br /><br />Wallahua'lam<br /><br />Rujuk: http://aqidah-wa-manhaj.blogspot.com/2008/05/056-al-asma-wa-sifat-isyarat-anggota.htmlAdminhttps://www.blogger.com/profile/13438934412054434091noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-70985921509819643032010-06-23T08:24:12.163-07:002010-06-23T08:24:12.163-07:00wa'alaikumussalam warahmatullah. Ulama-ulama t...wa'alaikumussalam warahmatullah. Ulama-ulama terdahulu sangat terkenal kitab-kitab mereka membantah ahlul ahwa wal bida', sebagai contoh, kitab As-Sunnah karya Imam Ahmad bin Hanbal, Al-Barbahari, Ibnu Battal, dll. Imam Ahmad juga memiliki kitab yang berjudul Raddu 'alal Jahmiyah bagi membantah puak yang menolak sifat-sifat Allah. Demikian juga Imam Ad-Darimi juga memiliki kitab Raddu 'Alal Marisi. Semua ini bertujuan untuk menjaga agama, sebagaimana sabda Rasulullah: "Akan tetap ada dari segelintir umatku yang tampak di atas kebenaran, tidak memudaratkan mereka orang yang menyelisihi mereka dan orang yang menentang mereka sehinggalah datang ketentuan Allah, dan mereka tetap dalam keadaan demikian." <br /><br />Rasulullah juga bersabda: "Jika kamu hidup sepeninggalanku, maka kamu akan melihat perselisihan yang amat banyaknya. (Oleh itu) Hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa ar-rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan geraham, hati-hati kamu dengan perkara-perkara yang baru, kerana setiap bid'ah itu adalah kesesatan." (HR. Ibnu Majah, Abu Daud dan Tirmizi)<br /><br />Demikianlah agama ini dibawa oleh para ulama ahli sunnah yang berada di atas manhaj salafus soleh. Ia sudah menjadi sunnah bagi para ulama tersebut, sejak dari kewafatan nabi sehinggalah ke hari ini. Benarlah sabda Rasulullah: "Para ulama itu pewaris bagi para Nabi." <br /><br />Bandingkanlah antara As-Salafiyah dan Al-Asya'irah manakah yang lebih layak menyandang nama Ahlus Sunnah pada masalah sifat2 Allah. Asya'irah membicarakan sifat dengan metode akal yang melebihi nas para kebanyakan pembahasan, sehingga banyak ayat-ayat Al-Quran dan Hadis2 nabi yang ditakwilnya (diselewengkan) dengan takwilan yang tidak pernah didahului oleh para pendahulu (salaf), manakala As-Salafiyah mereka membicarakan perihal sifat2 Allah tidak melebihikan sedikit pun pembicaraannya terkeluar daripada nas yang ada, bahkan akal sudah sepatutnya mengikuti nas, kerana sudah tentu nas tidak ada yang bertentangan dengan akal.<br /><br />Perkataan anda: "Jangan jadi bodoh hendak mencari dgn pasti sifat Allah (a.w) selain apa yg diberitahu olehNya sahaja. Tak guna kita tahu lebih detail, kerana Allah (a.w) dan Rasul tidak suruh kita tau dgn detail Allah (a.w)."<br /><br />Lihat semula persoalan saya tadi, siapakah yang jadi bodoh dalam persoalan ini, membicarakan sifat2 Allah dengan terlalu detail, sedangkan As-salafiyah hanya menyebutkan ayat Al-Quran yang menunjukkan sifat lalu beriman, sedangkan Asya'irah perlukan pendetailan yang terlalu panjang untuk menjelaskan sifat Allah agar selari dengan akal mereka. Sebagai contoh tentang masalah sifat WUJUD ALLAH sahaja, terdapat kitab Asya'irah yang membahaskan sehingga 300 muka surat. Jelaslah sekarang siapakah yang bodoh hendak mencari dengan pasti sifat Allah.<br /><br />Wallahua'lamAdminhttps://www.blogger.com/profile/13438934412054434091noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-79940815975722949402010-06-23T07:58:37.366-07:002010-06-23T07:58:37.366-07:00wa'alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.....wa'alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh..<br /><br />Pelbagai usaha sedang dilaksanakan dimasa kini, kita berdoa agar segala gerak kerja dakwah di Malaysia ini berjalan dengan lancar.Adminhttps://www.blogger.com/profile/13438934412054434091noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-84550266753918403632010-05-12T21:29:07.914-07:002010-05-12T21:29:07.914-07:00Assalamualaikum, saya berpandangan tidakada manfaa...Assalamualaikum, saya berpandangan tidakada manfaatnya kita membahaskan fikiran dan pendapat ulama' atau kita berpegang kpd seseorang ulama' atau sekumpulan ulama'. Jika kita buat sedemikian, maka tidak akan habis-habis permasalahan aqidah kita. Besar kemungkinan kita akan berfirqah, walhal Allah (a.w) dan RasulNya larang kita berfirqah. Mengapakah kita tidak utamakan mencari ilu dan memahami Islam dan syariatnya melalui ilmu yg haq itu, iaitu ilmu al-Quran dan as-Sunnah. Yg benar dan yg berhaq dijadikan anduan adalah al-Quran dan as-Sunnah dan menjadikan kedua-duanya panduan dalam Islam, bukan kita nak tahu bagaimana sifat Allah (a.w) itu (i.e. selain apa yg diberitahu oleh Allah (a.w) dan RasulNya sahaja). Kita tak perlu nak tau lebih dai itu kerana tak mungkin, walaupuan macam mana bijaknya seseorang manusia itu, tidak mungkin dia tahu sifat-sifat dan pergerakan Allah (a.w).<br />Jangan jadi bodoh hendak mencari dgn pasti sifat Allah (a.w) selain apa yg diberitahu olehNya sahaja. Tak guna kita tahu lebih detail, kerana Allah (a.w) dan Rasul tidak suruh kita tau dgn detail Allah (a.w).<br />Jazakallahu khairahYayasan Ilmuhttps://www.blogger.com/profile/15874178726139751276noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-18902236915736947712010-01-05T21:26:40.452-08:002010-01-05T21:26:40.452-08:00Assamualaikum,
Saya dapati penjelasan ini baik. Me...Assamualaikum,<br />Saya dapati penjelasan ini baik. Mengapa tidak disampaikan kpd para ulama' Malaysia supaya mereka jangan terus memfitnah. Yg utama adalah al-Quran dan as-Sunnah, kemudian boplehlah kita lihat pandngan mnusia yg secara umunya menepati asSunnah walaupun ungkin tidak benar-benar congruent.Yayasan Ilmuhttps://www.blogger.com/profile/15874178726139751276noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-47395196964485952952010-01-03T17:49:59.073-08:002010-01-03T17:49:59.073-08:00Assalamualaikum, saya bersetuju dengan saudara ber...Assalamualaikum, saya bersetuju dengan saudara bersandarkan hujjah al-Quran dan as-Sunnh tersebut. hanya ada suatu dimensi yg saya rasa, dalam melihat as-Sunnah wal-jama'ah itu adalah tentang 'jema'ah'. Ramai orang belum faham dimensi ini.<br />Pandangan saya ada dalam: yayasan-ilmu.blogspot.comYayasan Ilmuhttps://www.blogger.com/profile/15874178726139751276noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2579117377711766051.post-43740371647118730002009-12-22T06:45:50.375-08:002009-12-22T06:45:50.375-08:00kaum musyabbihah mereka yang menyerupakan Allah de...kaum musyabbihah mereka yang menyerupakan Allah dengan makhluk. contohnya mengatakan: "Wajah Allah sama seperti wajah manusia" maka ini barulah musyabbihah.. <br /><br />Akidah ahli sunnah wal jamaah adalah antara tanzih (menyucikan) bila (dengan tidak ada) tasybih (menyamakan dengan makhluk), dan antara isbat (menetapkan) bila (tanpa ada) ta'til (menafikan)... demikian akidah salaf yang sebenar...<br /><br />Asya'irah (pengikut Abul Hasan Asy'ari ketika beliau masih berpegang dengan akidah kullabiyah) tidak menerapkan kaedah ini menyebabkan terkumpulnya dua kesalahan iaitu mentasybih sekaligus menta'til. Begitu juga dengan Jahmiyah dan Muktazilah.. Contohnya:<br /><br />Ketika mana Allah berfirman: Bahl Yadahu Mabsutotan (Bahkan tangan Allah terbuka luas)<br /><br />Pada mulanya mereka membayangkan tangan itu adalah seperti tangan manusia (tasybih) lantas mereka menafikan (ta'til) sifat tersebut dari apa yang Allah sendiri telah sifatkan lalu mereka mentakwilkannya (iaitu dengan makna tahrif yakni menyelewengkan dari makna sebenar). Sedangkan golongan terdahulu dari kalangan salaf tidak pernah melakukan sebagaimana yang dilakukan oleh Asya'irah, Jahmiyah serta Muktazilah. <br /><br />Apa yang dilakukan oleh para salaf adalah mereka mengatakan: Amirru kama Ja-at bila kaif (Jalankan ia seperti mana ia datang tanpa ditanyakan bagaimana) iaitu terima ia sebagaimana datangnya tanpa berusaha bertanya "bagaimana Tangan Allah, bagaimana Wajah Allah".. <br /><br />Demikianlah aqidah ahli sunnah wal jamaah yang sebenar. Namun anda tertipu oleh golongan penipu lalu dilabel sebagai WAHABI utnuk mengelabui mata orang yang masih kabur (samar) akan masalah ini..<br /><br />Wallahua'lamAdminhttps://www.blogger.com/profile/13438934412054434091noreply@blogger.com